Delen:
Lezing Jaap Nijstad over werk Elisabeth Heuff

Excursie Boereneenvoud


Een heerlijke culturele zondagmiddag bij de buren in Diepenheim

Bezoek de exposities Boereneenvoud van Elisabeth Heuff (1910-1994) en Tuinfotografie van dochter Marijke Heuff (1938). 

Volg dan de lezing van kunsthistoricus Jaap Nijstad - kunsthistoricus en lid van het comité van aanbeveling van de Elisabeth Heuff stichting. Jaap vertelt over de kracht van haar werk, over het boerenland in de vijftiger en zestiger jaren: kleinschalig, melken en oogsten met de hand en het landschap van voor de ruilverkaveling. Klinkt idyllisch, maar het leven was zwaar, getige alleen al de blikvanger van deze expositie: een boerin die op haar knieën aardappels rooit. Met blote handen, want werkhandschoenen konden deze keuterboertjes niet betalen.

Schuif dan aan bij de Heerlijke Maaltijd, gekookt door de mensen van Herberg de Pol in Diepenheim. 

 

Informatie

Datum: 22 september

Tijd en deelname:
Lezing Jaap Nijstad om 16 uur - €5
Heerlijke Maaltijd van 17-19 uur - €20

Aanmelden: www.herbergdepol.nl

 

Voor leden

Gaat u liever niet alleen? Wij bemiddelen graag in het samen komen en gaan.
U kunt ons daarvoor bellen:

Anita (06-13406842) of Tineke (06-28578131)

 

Meer over de dubbelexpositie van moeder en dochter Heuff:

 

In samenwerking met de Elisabeth Heuff-Kuylaars Stichting stelt Herberg de Pol, dagelijks van 2 augustus tot en met 29 september van 9.00 tot 18.00 uur, de schilderijen van Elisabeth Heuff (1910 – 1994) tentoon. Tegelijkertijd zie je in Het Ottenhuis een tentoonstelling van de foto’s van haar dochter tuinfotograaf Marijke Heuff (1938). 

 

Over Elisabeth Heuff - Kuylaars (1910- 1994)
Elisabeth Kuylaars, geboren en getogen in voormalig Nederlands-Indië, kwam rond haar 18e jaar naar Nederland en vestigde zich met haar man, de huisarts Han Heuff in Neede. De typische plattelandspraktijk plaatst haar midden in het traditionele leven van de Achterhoek. Mens en natuur in deze landstreek worden onderwerp van haar schilderijen maar niet op een voorspelbare naturalistische manier. Heuff legt haar accenten niet op gelijkenis maar op eenvoud en kwetsbaarheid. Het resultaat is een gesublimeerde wereld waar imperfecties een soort volmaaktheid verkrijgen. De mens, hoe klein ook, is waardig en het aardse bestaan hoopvol. Er is sprake van een zekere mate van religiositeit maar dan zonder oordeel of beleren.

 

Tuinfotografe Marijke Heuff (1938) is de dochter van Elisabeth Heuff.
Ze was de eerste tuinfotograaf van Nederland en heeft haar sporen ruimschoots verdiend. Net als haar moeder werkte ze eerst als verpleegkundige, maar kon vervolgens van fotograferen haar beroep maken. Haar foto’s van allerlei tuingenres zijn de afgelopen vijftig jaar in vele befaamde tuinboeken en –magazines gepubliceerd en haar complete oeuvre is in 2010 aangemerkt als Nationaal Erfgoed.
Ze groeide op bij haar ouders in Neede, deze omgeving is de basis voor haar werk. Zo zegt ze: “Ik ben opgegroeid in de Achterhoek, met zijn typerende cultuurlandschap. Het kenmerkt zich door zijn kleinschaligheid, door houtwallen, bosjes en bomenrijen, ingesloten akkers en weilanden, afgewisseld met graanvelden. Dat alles heeft duidelijk invloed gehad op mijn fotografie; intimiteit, verstilling en beslotenheid.”